Maria Skłodowska-Curie w filmie
W roku 2011 utworzono w Polsce Panteon Wynalazców i Odkrywców (Polskich). Jako Symbole Panteonu uznano Mikołaja Kopernika, Marię Skłodowską-Curie, Ignacego Łukasiewicza i Stanisława Staszica. Wśród pierwszych osób, jakie dobrała do tego grona kapituła złożona z Polaków mieszkających w kraju i zagranicą, był Paweł (Paul) Baran – naukowiec uznawany za twórcę podstaw Internetu, który opracował teoretyczne podstawy komunikowania się w sieciach i pakietowej transmisji informacji. Drugą osobistością został ojciec elektroniki krzemowej Jan Czochralski. Jego metodę stosuje się dziś na masową skalę do produkcji elementów półprzewodnikowych i układów scalonych.
Maria Skłodowska-Curie jako prekursorka polskiej optoelektroniki znalazła się wśród osób zasłużonych dla polskiej elektroniki, których biografie zamieszczono w wydanym w 2015 r. przez Oficynę Wydawniczą Majax „Zarysie historii elektroniki w Polsce”.
Film, który wszedł na ekrany w końcu lutego br., „Maria Skłodowska-Curie” to owoc międzynarodowej koprodukcji o życiu słynnej polskiej dwukrotnej noblistki. Historia niezwykłej kobiety, która nie zawahała się iść za głosem serca, a dzięki inteligencji, wiedzy i nieprzeciętnym umiejętnościom zdołała przekonać do siebie, od zawsze zdominowany przez mężczyzn, a nawet wrogi kobietom, świat nauki. To również niepowtarzalna podróż w czasie do Paryża z przełomu wieków – miasta sztuki i odkryć, które zmieniały świat. W roli tytułowej w filmie wystąpiła Karolina Gruszka. Partnerują jej m.in. Iza Kuna w roli siostry – Bronisławy Skłodowskiej, Piotr Głowacki jako Albert Einstein (na zdjęciu w środku), Jan Frycz jako Ernest Solvay – założyciel Międzynarodowego Instytutu Fizyki oraz Daniel Olbrychski jako Emile Amagat – zagorzały przeciwnik Marii. Światowa premiera filmu „Maria Skłodowska-Curie” odbyła się w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto. W listopadzie 2016 r. film znalazł się w prestiżowym Konkursie Głównym Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych – Camerimage. Natomiast 20 stycznia 2017 r. zastał uhonorowany najważniejszymi niemieckimi nagrodami filmowymi – Bavarian Film Awards – za najlepszą reżyserię i najlepszą scenografię. (cr)